Ofte stilte spørsmål

Nedenfor finner du ofte stilte spørsmål. Vi anbefaler at du først leser denne siden før du tar kontakt med Support, ettersom man ofte kan finne svaret her.

Hvis du ikke lenger har tilgang til din mailkonto, skyldes det trolig en av følgende:

  1. At du ikke har riktig passord når du skal logge deg inn på webmailen (feilmelding «Pålogging mislyktes»)
  2. At du har en feil på dine innstillinger i mailprogram eller app på mobil/nettbrett

Se svar nedenfor under «Jeg har glemt mitt passord» og «Jeg bruker et mailprogram eller app, hvilke innstillinger skal jeg benytte?»

For å få nytt passord, kan du klikke på «Glemt passord» på mail.wemail.no.

Hvis dette ikke hjelper, må du kontakte vår Support for å få hjelp. Send oss din mailadresse, ditt mobilnummer og informasjon om de siste tre mailene du vet at du har mottatt (avsender, emne, cirka tidspunkt).

Hvis du har problemer med å sende/motta mailer i et mailprogram/app, kan du legge inn disse innstillingene:

Inngående mail:
Vertsnavn: mail.wemail.no
Brukernavn: mailadresse@wemail.no
Passord: Det samme som tidligere

Utgående mail:
Vertsnavn: smtp.wemail.no
Brukernavn: mailadresse@wemail.no
Passord: Det samme som tidligere

Annet:

Server krever godkjenning av brukernavn og passord: Ja
Krev pålogging med sikker passordautentisering: Nei

Vi anbefaler å bruke IMAP. Ofte er det enkleste å legge inn kontoen på nytt hvis mailen ikke fungerer (sørg for å sikkerhetskopiere eventuelle mailer som kun er lagret lokalt først).

Vi godtar alle vanlige kombinasjoner av porter og sikkerhetstype/krypteringsmetoder, og dette kan du la mailprogrammet velge automatisk. Ellers kan vi anbefale følgende:

– Inngående mail: IMAP Port (med TLS): 143
– Utgående mail: SMTP Port (med TLS): 587

Hvis du får følgende feilmelding: End-of-data rejected: Mailbox is not allowed to send mail, due to spam complaints [FLAGSPAM]:

  • Din konto har trolig blitt brukt til å sende spam, og vi har derfor stengt muligheten til å sende mail fra kontoen.
  • Du må endre ditt passord for å få sending aktivert igjen.
  • Logg inn på webmailen, klikk på «Innstillinger» og deretter «Passord». Endre til et nytt, sterkt og unikt passord (som du ikke benytter i noen andre sammenhenger)
  • Etter at du har endret passord, vil det umiddelbart bli åpnet for sending av mail igjen.

Merk at vi som standard har en grense på 75 utgående mailer per døgn. Ta kontakt dersom dette er for lite for å dekke ditt behov.

Vi beklager på det sterkeste at funksjonene «Min konto» og «Passord» ikke fungerer for alle. Vi jobber med å forbedre dette, men ser at det dessverre kan ta noe tid å få det rettet for alle.

I mellomtiden kan du forsøke å logge inn fra en annen maskin/enhet.

Under «Min konto» vil man kunne endre sitt navn og alternativ kontaktdata (mobilnummer, alt. mailadresse). Hvis dette er noe du trenger å endre, kan du inntil videre sende oss en mail om dette.

Under «Passord» kan man endre passord på mailkontoen. Inntil videre kan man benytte funksjonen «Glemt passord» ved innlogging på mail.wemail.no i stedet hvis man ønsker å endre passordet.

Dersom du benytter Outlook for Mac, kan du oppleve problemer med at mailprogrammet automatisk opprettet en lang rekke nye mapper på din mailkonto.

Dette problemet skyldes en feil på Outlook fra Microsoft, og den eneste løsningen for å unngå dette er å slette kontoen fra din Outlook og deretter legge den inn igjen.

Vi kan hjelpe deg med å rydde opp din mailboks når du bekrefter at du har slettet mailkontoen (og lagt den inn på nytt hvis du ønsker).

Merk at det er anbefalt å ta sikkerhetskopi av alle dine mailer før du sletter din mailkonto. Spesielt gjelder dette hvis du benytter POP3 i stedet for IMAP.

Etter at du har slettet og installert kontoen på nytt, vil du få tilgang til de samme mailene som du finner ved å logge inn på webmailen. Sjekk derfor først at alle mailene du trenger ligger der.

Fra webmailen (mail.wemail.no) på PC/Mac:

  • For å slette en mail, kan du åpne den og klikke på papirkurv-ikonet oppe til høyre
  • For å slette flere mailer eller slette en mail uten å åpne den, hold ctrl-tasten på tastaturet inne og markér de mailene som skal slettes. Trykk deretter på papirkurv-ikonet eller delete-tasten på tastaturet
  • Du kan også markere flere mailer på rad ved å holde shift-tasten inne

Fra webmailen (mail.wemail.no) på mobil/nettbrett:

  • Du kan arkivere mailer ved å swipe (dvs. dra mailene) til høyre i mailboksen
  • Hvis du vil, kan du endre slik at mailene i stedet blir slettet når du swiper til høyre. Dette gjør du ved å klikke på de tre prikkene øverst til høyre og deretter på «Swipe options»
  • Ellers må man åpne mailen før man sletter den ved å trykke på papirkurv-ikonet

Dette skyldes at din nettleser «husket» passordet ditt, og nå må du taste det inn på nytt for å logge inn.

Hvis du har glemt ditt passord, kan du prøve en av disse guidene (avhengig av hvilken nettleser du benytter):

Dersom dette ikke hjelper, kan du klikke på «Glemt passord» ved innlogging.

Dette skyldes trolig at du bruker et nettbrett eller en skjerm med lav oppløsning til din webmail.

Wemail er p.t. optimalisert for PC/mac og mobil, men dessverre ikke 100% for nettbrett ennå.

For å finne dine mapper, skal du klikke på konvolutt-ikonet som er til høyre for Wemail-logoen helt øverst. Her kan du klikke på mappen, så får du opp mailene fra denne mappen.

Vi beklager at det inntil videre er litt mer krunglete å tilgå webmailen via nettbrett, og satser på å lansere en ny drakt for nettbrett etter sommeren.

Som Get har informert om per mail, er din Getmail flyttet til Wemail. Du beholder alle dine mailer og vil fortsatt motta mailer som sendes til din getmail.no-adresse. Les mer om endringene her.

Det er mange fordeler med Wemail. Du vil oppleve en modernisert webmail, super support på norsk, mye større lagringsplass, og mye mer.

Her kan du lese mer om fordelene med Wemail

For evig og alltid 🙂

Vi bytter navn til Wemail, men du vil fortsette å motta mailer som sendes til din getmail.no-adresse. Vi har ingen tidsbegrensning på dette.

Vi vet at mange benytter sin mailadresse på både nettsteder man husker og nettsteder som man ikke husker. En gang i fremtiden vil man fort få bruk for å motta mailer til getmail.no-adressen, og vi vil derfor fortsette å levere disse mailene til din Wemail mailboks.

De beholdes.

Hvis du har en ekstra mailadresse knyttet til din konto i dag (et alias), vil du både beholde dette aliaset.

Hvis du har aktivert videresending av mailer som kommer inn til din getmail.no-adresse, vil denne videresendingen fortsatt fungere.

Hvis du har aktivert fraværsmelding på din konto, vil denne også fortsatt fungere.

Hos oss er hver konto individuell og administreres kun av den enkelte disponent. For å gjøre endringer på dine alias-adresser, må du kontakte Support og be om endringen.

Fant du ikke svar på spørsmålet ditt?

Wemail.no benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer