Personvernerklæring Wemail
1. Innledning
Denne personvernerklæringen gjelder for Wemail (Fjordmail Technologies AS) og forklarer hvorfor vi samler inn informasjon om deg, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn til ditt personvern. Wemail er opptatt av personvernet ditt og bestreber seg alltid på å beskytte dine personopplysninger på best mulig måte. Denne erklæringen vil blant annet hjelpe deg til å forstå hva slags personopplysninger som Wemail samler inn, og hvordan disse brukes. Ved å godta denne personvernserklæringen for nettstedet wemail.no, samtykker du i behandlingen av dine personopplysninger som beskrevet nedenfor.
Wemail (Fjordmail Technologies AS), ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedene våre (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1. ledd).
Wemail sitt grunnlag for å behandle personopplysninger vil variere, og vil i henhold til personopplysningsloven § 8 bokstav a og b bestå av samtykke fra den registrerte eller fordi det er lovpålagt. Videre kan det være nødvendig å behandle personopplysninger for å oppfylle en avtale med den registrerte eller for å oppfylle en rettslig forpliktelse. Samtykke til behandling av personopplysninger kan når som helst trekkes tilbake i henhold til GDPR artikkel 13 (2) bokstav c.
2. Om personopplysninger og regelverket
Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson. Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og kjøps- og adferdshistorikk.
All behandling av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, lagring og utlevering er underlagt særskilte regler, blant annet i personopplysningsloven. Det er daglig leder som er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med lovens regler. Datatilsynet fører tilsyn med at loven overholdes.
3. Hva slags opplysninger samler vi inn?
For å kunne levere så gode tjenester som mulig er vi avhengige av å samle inn ulike typer informasjon, inkludert personopplysninger om deg. Under følger en oversikt over hvordan vi typisk samler inn personopplysningene og hvilke opplysninger dette typisk er. Vi samler ikke inn sensitiv informasjon.
a) Opplysninger du selv gir til oss
Når du registrerer deg på vår nettside, må du oppgi en del informasjon som lagres av oss, slik som navn, e-postadresser og mobilnummer. Vi vil også lagre opplysninger når du kontakter oss senere. Informasjonen du oppgir kan også berikes ved hjelp av oppslagstjenester eller sosiale medier du gir oss tilgang til.
b) Opplysninger vi får gjennom bruk av tjenestene våre
Når du bruker våre tjenester, registrerer vi informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Vi samler blant annet informasjon om:
I) Din enhet og din internett-tilkobling
Vi kan registrere informasjon om enheten du benytter, for eksempel produsent av mobil/PC, operativsystem og nettleser. Vi kan også samle informasjon om tilkoblingen til våre tjenester, som IP-adresser, nettverks-id, informasjonskapsler og unike identifikasjonsfiler.
II) Bruk av tjeneste eller kjøp
Vi registrerer informasjon om din bruk av tjenestene, som hvilke sider du er inne på, når du er inne på sidene samt hvilke funksjoner du har brukt på sidene.
c) Opplysninger vi får fra andre kilder
Kundeservice blir utført av Wemail. Vi har inngått databehandleravtaler med de selskapene som behandler opplysninger for oss, og disse utleverer ikke opplysninger til tredjeparter. Følgende selskap utenfor Wemail er sentrale når dine opplysninger behandles:
- Zendesk – behandling av supporthenvendelser som du sender oss
- Stripe – behandling av betalingskort
- Google – anonymiserte og aggregerte bruksopplysninger for bruk av våre digitale tjenester
d) Informasjonskapsler og annet innhold som lagres lokalt
Når du bruker våre tjenester eller er inne på våre nettsider, lagres informasjonskapsler og annen data som senere kan leses av oss. Informasjonskapsler (cookies) brukes for å bedre brukeropplevelsen på nettstedet. En informasjonskapsel er en tekstfil som ved besøk på eller interaksjon med en nettside legges i din nettleser internminne.
Du har muligheten til å hindre at vi plasserer slike informasjonskapsler i din nettleser. De fleste moderne nettlesere (Google Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera, etc.) er innstilt på å akseptere informasjonskaplser automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene slik at cookies ikke blir akseptert. Ulempen ved å deaktivere informasjonskapsler i nettleseren din er at nettstedet ikke vil fungere optimalt.
e) Automatiske vurderinger
Gjennom analyse av dine kjøp og atferd kan det utledes automatisk kategorisering av deg som kunde.
f) Mailtjenesten
Vår mailtjeneste loggfører alle mailer som kommer inn og går ut av serveren, påloggingsforsøk, osv. – samt informasjon om denne trafikken (slik som IP-adresse til avsender av en mail eller til den som forsøker å logge seg inn). Denne loggføringen gjøres for å kunne hindre misbruk av tjenesten og for å kunne hjelpe deg ved problemer (som f.eks. svartelisting av din IP-adresse). Loggen vil maksimalt oppbevares i 12 måneder på våre servere.
Ved å bruke mailtjenesten, velger du selv hvilken data vi skal lagre på dine vegne (slik som f.eks. mottatte mailer, sendte mailer og kontakter). Vi benytter ikke data lagret i din mailboks til kommersielle formål, men vil i enkelte tilfeller benytte dataen for å forhindre misbruk av mailtjenesten eller for å hjelpe deg med problemer du måtte oppleve.
4. Hva brukes opplysningene til?
Vi bruker personopplysninger til følgende formål:
a) For å levere og forbedre tjenestene våre
Vi bruker personopplysninger for å levere tjenestene våre til deg. For eksempel trenger vi personopplysninger for vi skal kunne kontakte deg med viktige opplysninger om din mailkonto eller for å gi deg et nytt passord. Kontakter du oss via kundeservice, vil vi kunne ha behov for å vite hvem du er for å kunne hjelpe deg.
Vi bruker også personopplysninger for å sikre en best mulig brukeropplevelse for deg, blant annet ved å tilpasse visningen av innholdet til din skjerm/enhet og å sørge for raskest mulig lasting av sidene.
b) For å holde deg innlogget
Vi bruker innsamlet data for å sikre at du holdes innlogget på mailtjenesten.
c) For å utarbeide statistikk og forstå markedstrender
Vi utarbeider statistikk og kartlegger markedstrender. Dette gjør vi for å kunne forbedre og videreutvikle produkttilbudene og tjenestene våre. Så langt det er praktisk mulig, forsøker vi å gjøre dette med anonyme opplysninger, uten at vi vet at informasjonen er knyttet spesifikt til deg.
d) For å forhindre misbruk av tjenestene våre
Vi bruker personopplysninger for å forhindre misbruk av tjenestene våre. Misbruk kan være forsøk på å logge på andres kontoer, forsøk på svindel, “spamming”, hets, sjikane og andre handlinger som er forbudt etter norsk lov.
5. Deling av opplysninger
Wemail deler i noen tilfeller personopplysninger med andre selskaper som utfører tjenester på våre vegne. Dette er først og fremst for å gi deg en tryggere og bedre brukeropplevelse. Her er de viktigste eksemplene:
a) Når andre utfører tjenester på våre vegne
For eksempel web- og markedsføringsbyråer til å drifte nettbutikken og vise deg målrettet markedsføring samt lage kampanjer. Disse har ikke lov til å bruke disse personopplysningene til noe annet enn å utføre tjenester for Wemail.
b) Ved mistanke om lovbrudd
Ved mistanke om lovbrudd vil informasjon kunne utleveres til offentlige myndigheter etter begjæring. Vi vil også kunne utlevere informasjon ved mistanke om svindel, eller informasjon som er nødvendig for å avklare konkrete tvister.
6. Sletting / administrering av personopplysninger
Vi er lovpålagt til å holde på visse personopplysninger. Eksempler på dette er:
- Lov om bokføring
- Ordredata iht. angrerett
- Ordredata iht. garantier
Du har krav på at alle våre opplysninger om deg skal kunne slettes på oppfordring, dersom vi ikke er lovpålagt om å lagre disse. Du kan henvende deg angående dette ved å oppheve ditt kundeforhold via e-post.
Du kan selv påvirke hvilke personopplysninger vi skal ha om deg og hvordan vi skal bruke disse. Du kan gjøre dette ved å kontakte oss på e-post.
Hvis du oppdager feil i opplysningene vi har om deg, kan du ta kontakt med oss slik at vi kan rette opp i dette.
7. Sikring av personopplysninger
Sikkerheten for dine personopplysninger er viktig for Wemail. Vi bruker hensiktsmessige sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger som er under vår kontroll mot uautorisert tilgang, innhenting, bruk, videreformidling, avsløring, kopiering, modifisering eller avhending.
8. Særlig om markedsføring utsendelse av e-post og SMS
Dersom du har et aktivt kundeforhold til oss, kan vi sende deg informasjon om din konto og kundeforhold per e-post og SMS. Dette gjelder også inntil tre måneder etter at din konto er avsluttet (for å sikre at du får nødvendig informasjon om sletting av kontoen osv.)
9. Eksterne lenker
Nettstedet kan, fra tid til annen inneholde lenker til eksterne nettsteder. Vi er ikke ansvarlige for retningslinjer for personvern eller innhold på slike nettsteder. Det samme gjelder lenker i e-poster som du mottar.
10. Endringer i personvernerklæringen
Vi vil med jevne mellomrom kunne oppdatere eller endre personvernerklæringen. Ved større endringer vil vi informere om dette. Slik informasjon vil gis per mail til din Wemail-adresse.
11. Rett til å klage
Du har rett til å klage til en tilsynsmyndighet, her Datatilsynet, i henhold til GDPR artikkel 13 (2) bokstav d.
Du har også rett til å få behandlingen begrenset i visse tilfeller iht. GDPR art. 18.
12. Kontaktinformasjon
Har du spørsmål om vår personvernerklæring eller om vår bruk av personopplysninger, ta gjerne kontakt med oss på e-post og merk e-posten med personvernerklæring.
Sist oppdatert: 3. november 2020